الخميس، 8 سبتمبر 2011

Abdel-Fatah-Greeny



Abdel-Fatah-Greeny

 كلمات الالبوم 3 كلمات





1- 3 كلمات

كلك بـ3 كلمات اه ياعيني
عليك ياقلبي
لا بخطط ولا بحورات
اهو بان المستخبي
قولولو يلا
تعالي نعوض اللي فات
عوضي على الله
ده انا عايش بمهدنات
هو اللي قصادي حقيقي
ولا دي تهيؤات
ده انا اللي تملي تقبل
ولا كان الجد جوي
آل سلم مستحيل
كنت بنفض وهوى
انا يظهر مخي راح
لما قربت منه
ملقتش انا فيا حيل
لا لحقت اعمل و اسوي


2- احلى ما في الدنيا

حبك احلى ما في الدنيا كل يوم فيك بس بفكر
وحياتي بقت حاجة تانية وعلى العموم احلوت اكتر
من اول مرة تابعتك روحت وجيت وياك
وانت معايا على طبيعتك انا صدقت هواك
وعرفت حاجات جوايا سيبني اقول كل اللي في اللي قلبي
اوعى في يوم تنسى هوايا ده الأصول بقى تفضل جنبي
ولا بعرف اعيش ياحبيبي غير و انت قصاد عيني
من غير حبك ياحبيبي ولا حاجة هترضيني
ياحبيبي انا من اولها زقلت دي اللي مليش من بعده
وبحبك روحت قايلها وقلبي داب مبقاش على بعضه
لو يوم بس بتوحشني اعمل ايه يا عمري مابستنى
بجري عليك واللي يحوشني ادوس عليه و اوصل للجنة
حبيبي جوة قلبي سيبلي قلبك
كفاية تبقى جنبي و ابقى جنبك
انت اللي بنسى تعبي والقى روحي لما افكر فيه
واتاري حبي ليك مش مالنهاردة
حط بقي ايديك في ماية باردة
معقولة اسيب عينيك وهي عمري اللي بحلم بيه


3- حب غريب

حبتني حب غريب
ازاي انا مهتمتش
وسابتني عشان
حبتني بجد ومتحبتش
وبعد ماراحت راح
الحب وياها كمان
مالقتش حد يحبني الحب اللي كان
دلوقتي كل ما اشوف عينيها تلومني عشان
بعدت ما بعدت عني اتحبت ومحبتش
كانت اكتر حد فاهمني
وحاسس بيا
وعمري ماكنت في لحظة
متخيلها ليا
كنت حاسس ان فيه وحده
في خيالي
مخدتش بالي اتاريها جنبي
اتاريها هي


4- على عيني

ياحبيبي بلاش تاخد على كده
بتسبني ليالي وليه كل دا
دنا وانت معايا بتوحشني
شوف بقى لما انت بتبقى بعيد
من بعدك ايامي بعدها
وبقت كلها تشبه بعضها
متقرب مني وطمني جالك
قلب تسيب قلبي وحيد
على عيني بعد يسهر عيني
دنا شوقي زاد وحنيني
مقدرش قلبي عليه
ياناسيني ولا حاجة بتنسيني
ارجع بقى وخليني
ارتاح من اللي انا فيه
حكايتي معاك انا بشتقلها
دي ليالي انا عايش على حسها
فاكر ياحبيبي ازاي شوفتك فاكر يوم ما اتعرفت عليك
بتقول ان اللي ما بينا انتهى
بسهولة كدا قدرت وقولتها
وناا مهما تقول برضه بحبك
عايز ايه من واحد روحه فيك


5- لا انا هنساك


لا انا هنساك
ولا فكرت فيها
حياتي معاك
حبيبي انا راضي بيها
ده انا وياك
لقيت روحي تروح مني
وازاي في يوم هنسى
حبيبي عينيك
روحي تروح مني
وازاي في يوم هنسى
حبيبي عينيك
ده انا لما بتبقى هنا جنبي
بسمع في صوت قلبي
ياحبيبي صدقني
مليش بعديك
حبيبي معاك
لقيت معنى لزماني
ياريتني اعيش
في حبك عمر تاني
كفاية تكون
هنا موجود عشاني
ولو هنساك طب
اعشق مين

6- بحبك بس

بحبك بس مش جدا
عشان قلبي تعب جدا
عشان حبك في يوم جدا
وشاف منك كتير جدا
خلاص حبي القوي ماضي
خلاص مابقتش تستاهلو
وقلبي اللي قدي على الفاضي
عقل وهدي على مهلو
خلاص حبي اللي كان جدا
غلط وكتير عليك جدا
هتبعد مش هتوحشني
هتيجي مش هقول اهلا
ويوم ماهتمشي مش هحزن
ومش هندم عليك ابدا

7- الليله

ليلة عمرنا ولا حد قدنا وانا
من كام سنة
مستني الليلة ديا
القمر العال وساب السما
وجاني اول ما ناداني والله ماصدقت عنيا
دا اللي نفسي فيه
هتمني تاني ايه ياخد عمري
ليه ويسيبلي بس ليلة
شوفته وشدني حبيته
وحبني ووقعت ياعيني
ومحدش سمى عليا
واتغير حالي وبقيت انا واحد تاني
بهواه خلاني مش فارقة معايا حاجة تانية
روحي بتعشقه مرتحاله ومصدقه
دولا ولا يفرقو وحبيبي كفاية عليا
طيبته ورقته وجماله وحنيته
اه من ضحكته تضحكلي معاه الدنيا

8- يابخت النوم

ياقولك ايه يابخت النوم
انا باحسده وبالومه لوم
عارفه ليه
علشان بياخدك مني آخر كل يوم
قدام عينيا بس في عالم تاني بعيد
ولو مرتاحه كده خليكي انا حفرحلك
انا مطمن لكن حاسس اني وحيد
بس انا حاسس لو غمضت عينيا حروحلك
لما عينيكي تغمض باغضب علشان وقت لقانا مروح
وافضل قاعد جنبك صاحي اتأمل في ملامحك واسرح
واصحى قبل ما تصحى عشان لما عينيكي تفتح بأفرح
ولو فضتلي العمر صاحية مستحيل حيجيلي نوم
نفسي اشوف كل الأحلام اللي حبيبتي بتحلمي بيها
وانا حعرف الوم احلامك اللي حبيبتي بتحلمي بيها
وبافضل بعد ماتصح فشوق لحد ماتفتكري وتحكيها
انا باعلنها بكل صراحة ياحبيبتي باغير م النوم


9- جنبك على طول

اوعدني جنبي تعيش ولا ليله تنساني
وليك عليا اعيش واموت ياحبيبي وانا وياك
اوعدني ماتسبنيش ولا حتى لثواني
دي عمري كله هيسوى ايه لو يوم مكنش معاك
جنبك على طول خليني
ماتغيبش في يوم عن عيني
ده انا لما بقول ياحبيبي قلبي بيرتاح
جنبك على خليني على حلم بعيد وديني
هتفكر ليه في امبارح ماهو عدى وراح
تعرف بح بإيه طول مانت ويايا
احلام حياتي بشوفها فيك حبك واخدني معاك
قلبي بتسكن فيه ياحبيبي وكفاية
تفضل في حضني واعيش معاك كل اللي بتمناه


10- سيبك انت

سيبك انت من الكلام ده
ده الكلام ده مش بفايدة
هو امتى كان كلام الناس مهم
سيبك انت من الكلام ده
ده احنا لسه في ورانا حاجات اهم
دوول ناس فاضية ومش لاقيه
حاجة تعملها
دوول ناس ثاعدة تعيب عالناس
اللي في حالها
والعيب من اهل العيب حاجة عادي بنقبلها
ليه احنا نخاف ومحدش ماسكلنا ذلة
ليه نعمل اي حساب انا و انت لناس قلة
دوول ناس من تحت لفوق كفايانا بنوصلها
تيجي منبصش ورانا ده احنا مش فارق معانا
اي حد بجد مهما هيعمل ايه
واللي يستقل بنا ولا يتشطر علينا
ده احنا لما نشوفه نمشي ونضحك عليه
 المصدر : http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=151959 - 100fm6.com

كلمات البوم عايش حياتى


هتجننينى

هتجننينى دى كلمة عادية ما انا قربت خلاص انهار
واللى ايديه ياحبيبى فى المية مش زى اللى ايديه فى النار
اصل انا بصراحة كده جبت معاك اخرى
ودة مش من دلوقتى ده من بدرى
انا فى الدنيا مشفتش عمرى بس اللى انا شوفته انا فى هواك
وقت الجد الاقيك تيجى وتهرج
لما بقولك مشتقلك تضحك
هو غرامى كده بقى نكتة تضحك للدرجة دى وجايبة معاك

هتعب قلبى انا ليه فى محايلة وانت مبيحوقش معاك
قسمتى وخلاص طلعت مايلة يبقى اشترى نفسى وانساك
دايما مشغول عنى وده العادى
ولما بقابلك تعمل مش فاضى ولامتى انا بالحال ده اانا هفضل راضى
اسمنا بس اتنين حبيبن ده الكلمة الحلوة بتستكترها ولما بقولك حاجة تعمل غيرها
وحياتنا انا وانت مقضينها اجى شمال تيجى انت يمين


لو اعرف

لو اعرف كده مالاول اللى هيجرالى معاك
مكنتش يوم حنيتلك وملت فى يوم لهواك
سحرك مقدرش عليه رمشك جراح كده ليه
حبيتك واعمل ايه وازاى عنك هتحول
كان وعدى معاك حاجة تانية
نتعاون سوا عالدنيا واتغير كله فى ثانية ولقتنى بضيع فى هواك

معرفش انا ليه صدقتك وازاى خدعتنى عنيك
اتاريك بتضيع وقتك ولا مرة صعبت عليك
سحرك مقدرش عليه رمشك جراح كده ليه
حبيتك واعمل ايه وازاى عنك هتحول
كان وعدى معاك حاجة تانية
نتعاون سوا عالدنيا واتغير كله فى ثانية ولقتنى بضيع فى هواك


بحب اشوفك

بحب اشوفك كل ثانية تفوت عليا قصاد عنيا
ده انا لو بس تبعد عنى ثانية معيش دنيا تفوت عليا سنة
ومستنغناش ياعمرى عنك يوم فى عمرى
منايا اعيشلك كل عمرى حبيبى ليك سلمت امرى

انت اللى بحلم طول حياتى اعيش حياتى ذكرياتى معاه
والله اعلم انت غالى عندى مالى غيرك انت اهواه
ومستنغناش ياعمرى عنك يوم فى عمرى
منايا اعيشلك كل عمرى حبيبى ليك سلمت امرى

اقل كلمة تقولها ليا ترد فيا روحى ليا اوام
والله مقدر اوصف اللى جوا منى مش هلاقى كلام
ومستنغناش ياعمرى عنك يوم فى عمرى
منايا اعيشلك كل عمرى حبيبى ليك سلمت امرى


كام يوم

كام يوم مقابلتنيش كلمنى ومداريش
لما اقول فى ايه تسكت اوام وتقول مفيش
مسالتش عنى ليه زعلان ماتقول فى ايه
انا لو غلطان فى حاجة قولى اللى غلطت فيه
انا جيت ميت الف مرة ياحبيبى وقولتلك
انا ازعل نفسى سهل بس صعب ازعلك
ولمين هقدر اعيش لو مكنتش عيشتلك

انا جيت دلوقتى ليك ولا هرجع الا بيك
ولا همشى من مكانى االا وايديا فى ايديك
ده انا مرضاش مهما كان تمشى وانت زعلان
والا انا مقبلوش على نفسى مقبلهوش عليك
انا جيت ميت الف مرة ياحبيبى وقولتلك
انا ازعل نفسى سهل بس صعب ازعلك
ولمين هقدر اعيش لو مكنتش عيشتلك


نيجى على باله

اقوله بتيجى على بالى وقربك منى بفرح بيه
يقولى طيب وانا مالى وبتقولى الكلام ده ليه
ويضحكلى واوام يمشى وبعديها بشوية الاقيه
راجعلى يقول متزعلشى ومش فاهم بتزعل ليه
وبرجع تانى واصفاله والمح له انى معجب بيه
يادوب ملحقش اقولهالو يقولى يعنى تقصد ايه

ياقلىب شايفه بعنيا وكل مافيا مشتاق ليه
وهو بياسى ليه عليا وبيعذبنى وياه ليه
بقرب منه يبعدنى وبيقولى عشان بهواه
وببعد عنه يخاصمنى يامين يلاقيلى حل معاه
وبرجع تانى واصفاله والمح له انى معجب بيه
يادوب ملحقش اقولهالو يقولى يعنى تقصد ايه


مخاصمنى

مخاصمنى لسه زعلان منى قولت غصب عنى
مش كفاية كده بعد حبيبى
على عينى حالنا ده على عينى امتى بقى هتجينى
واحنا لينا غير بعض حبيبى
كام يوم بناديك ترجع ياشاغلنى عليك
ده انا بدعى الله يهديك وتحن عليا
كام يوم مشتاق وانت مقضياها فراق
اه يانارى من الاشواق واللى عملاه فيا

وصالحتك جيت لغاية عندك كل ده ومش عاجبك
انت ليه واقفلى كده عالوحدة
عديها ياللى سايق فيها والله ماهتنيها
انسى بقى مكانتش دى غلطة
كام يوم بناديك ترجع ياشاغلنى عليك
ده انا بدعى الله يهديك وتحن عليا
كام يوم مشتاق وانت مقضياها فراق
اه يانارى من الاشواق واللى عملاه فيا


زى ماتحب

وزى ماتحب عايزنى انسى عايزنى اقسى عايزنى احب
حبيبى انسى حبيبى اقسى حبيبى تحب
خلاص قلبى وجعنى معاك خلاص العمر راح فى هواك
عايزنى انسى عايزنى اقسى عايزنى احب
حبيبى انسى حبيبى اقسى حبيبى تحب

بتقولى اروح وانساك طب قولى ازاى انساك
فرحلى قلبى معاك مش راضى اتكلم
مسيره يجيلك يوم متدقش فيه النوم وتعيش تنام محروم مالماضى تتعلم
نسيت ايام ماكنا اتنين انا وانت روحين دايبين
عايزنى انسى عايزنى اقسى عايزنى احب
حبيبى انسى حبيبى اقسى حبيبى تحب


ابقى افتكرنى

وابقى افتكرنيى كل فين وفين
ده احنا اللى بينا مش عشرة يومين
لو فينا جرح كفينا بيه السنين
بينا ليالى سوا سهرناها غيرنا اتمناها هننسى بعض ليه
خلينا بكرة مجرد ذكرى محدش يكره التانى ويدوس فيه

ملقتش منى زمان غير كل خير
سلمتك حياتى واديتلك كتير
لو شيلت منى خليك انت الكبير
بينا ليالى سوا سهرناها غيرنا اتمناها هننسى بعض ليه
خلينا بكرة مجرد ذكرى محدش يكره التانى ويدوس فيه


عايش حياته

عايش حياته مش فى باله يعيش عشانى
فى الف حاجة عشانه لسه معيشانى
اروح من حبه فين اعيش بعديه لمين
سنين ازاى معاه انا انساها فى يومين
واللى عملت حسابه لقيته قولت نسيته ومبنساش
بعده ده كله محصل بعضه ومفيش بعده حياة تتعاش

كتير بقول للناس ده ماضى وراح لحاله
والناس يقولوا ياريت يصدق فى اللى قاله
بقول للناس نسيه واروح اسال عليه
يادوب بقول كلام اوام رجعت فيه
واللى عملت حسابه لقيته قولت نسيته ومبنساش
بعده ده كله محصل بعضه ومفيش بعده حياة تتعاش

بنت اللذين

تشوفها تقول ملاك ياقلبى مفيش كده
وهى بنت اللذينة بصراحة غير كده
ازاى بالسرعة ديه قدرت تضحك عليا
بطريقة غير عادية تخدعنى كل ده
بنت اللذينة عملتها فينا ضحكت علينا
دى مشكلة
شغلتنا بيها الله يجزيها اهى جت معاها
متسهلة
تشوفها تقول ملاك ياقلبى مفيش كده
وهى بنت اللذينة بصراحة غير كده

عملالى قال بريئة وهى مش كده
وبتقدر فى الدقيقة تلعب على ده وده
وبتلون فى ثانية تلاقيها واحدة تانية
دى اصلها زى الدنيا هتعيش وتموت كده


كلمات البوم ياخسارتك فى الليالى
 

اوقات

اوقات لما بيوحشنى بلاقينى حلمت بيه
واهى حاجه بتعيشنى احساس محتاج اليه
وانا هعمل فى اللى ملوش غالى قلبه خالى ليه تعبنى معاه
شاطر بس يسهرنى ليالى اشكى حالى من حنينى ولا
حس بحبى وارحم قلبى من الويل والاه
ايام بتفوت وليالى طويله كل ليله شوقى ليه بيزيد
وحبيبى بعيد عن عينى ياعينى بس جوه قلبى مهو بعيد
مانا بحلم تلمسنى ايديه وكانى معاه
سهران الليل وبغنى من شوقى ياقلبى ليه
امال لما يكلمنى ممكن يجرالى ايه ؟!
ويعنى اعمل فى اللى ملوش غالى قلبه خالى ليه تعبنى معاه
شاطر بس يسهرنى ليالى اشكى حالى من حنينى ولا
حس بحبى وارحم قلبى من الويل والاه
ايام بتفوت وليالى طويله كل ليله شوقى ليه بيزيد
وحبيبى بعيد عن عينى ياعينى بس جوه قلبى مهو بعيد
مانا بحلم تلمسنى ايديه وكانى معاه


ياخسارتك فى الليالى


ياخسارتك فى الليالى سهرانه اكيد عينيك يابعيد قوى عن عينا لكن بحس بيك
ياخسارتك فى الغياب يابعيد دلوقتى عنى ليه مشيت من غير عتاب مسالتش مره عنى
خدت ايه بقه من ودعنا غير حنين ودموع وجعنا
هو فى للدنيا معنى الا لما بكون معاك ؟!
ياخساره ليه تسيبنى طب كنت قولى مالك اديك خسرت قلبى دلوقتى ازي حالك
ياخساره كنت فاكر هتصون قلبى وهوايا لكن انت طلعت شاطر فى كتابه النهايه
خدت ايه بقه من ودعنا غير حنين ودموع وجعنا
هو فى للدنيا معنى الا لما بكون معاك ؟!


اشوف فيك يوم


اشوف فيك يوم على اللى انت عملته فيا لما انت غدرت بيا واللى بترضاه عينيا بكره انا هرضاه عليك
اشوف فيك يوم والاقيك تعبان بجرحك وبتشكى عشان اسامحك تشكيلى وانا افضل اضحك وافرح من قلبى فيك
كلامك تانى مش هيفيدك محدش ضربك على ايدك عشان تنسى حب زمان
هتمشى بس مش قلقان هتيجى وهبقى فيك شمتان هتتعب ولسه كمان
اشوف فيك يوم يالى صغرت فى عينيا لو يوم قربت ليا لما تسلم عليا يومها انا هكسف ايديك
اشوف فيك يوم وتشوفنى بعيش لوحدى وانت بتموت فى بعدى وتلاقى الدنيا بعدى متقفله فى عينيك
كلامك تانى مش هيفيدك محدش ضربك على ايدك عشان تنسى حب زمان
هتمشى بس مش قلقان هتيجى وهبقى فيك شمتان هتتعب ولسه كمان


ولا ايه ولا ليه

من غير سلام انا مش بنام طول مانتا مش جنبى
حالى وقولت عليه ومش هداريه ارحم بقه قلبى
ولا ايه ولا ليه انا هبقى للى انت تقولى عليه
ولا ايه ولا ليه خد عمرى ياعمرى وعمر عليه
انا قولت اروح انساك قوام البعد بينسى
ومفتش يوم اتنين وجيت ورجعت من نفسى
ولا ايه ولا ليه انا هبقى للى انت تقولى عليه
ولا ايه ولا ليه خد عمرى ياعمرى وعمر عليه


وحياه عينيك


وجياه عينيك وحبى ليك متخلنيش ابعد وانا مشغول عليك
ابعد يومين ابعد سنين بس الحنين ياحبيبى هيرجعنى ليك
اجمل ليالى انا عشتها وياك ياغالى
هتعيش فى قلبى وبين يعينا وجوه بالى
ومهما اغيب هتكون معايا ومش نسيك
كل اللى بينا هيعيش مابينا ولا عمره هيفرق فى يوم البعد بينا
ولو بعادنا وطال بعادنا الحب قادر وحده يجمع تانى بينا
اجمل ليالى انا عشتها وياك ياغالى
هتعيش فى قلبى وبين يعينا وجوه بالى
ومهما اغيب هتكون معايا ومش نسيك


بفكر اصاحبك

بفكر اصاحبك ده لو كنت عاجبك
وبدل ماعاكسك يمكن احبك او اسكن فى قلبك
ياحبيبتى اللى زيك اسيبها ازاى
ومدام عجبانى وطول الوقت شغلالى بالى
ومدام بحلم وبسهر وبفكر فيكى ليالى
ايه هيخلينى اسهر واضيع عمرى الجاى
لسه هتتخضى وتعملى قال منتش فهمانى
ياله قوام وافقى احسن والله هرجع فى كلامى
عرفانى مجنون ومليش فى اللون واعمل نساى
ومدام عجبانى وطول الوقت شغلالى بالى
ومدام بحلم وبسهر وبفكر فيكى ليالى
ايه هيخلينى اسهر واضيع عمرى الجاى


ابو خد عنابى


ابو خد عنابى بيدق على بابى بيلون على قلبى وعايز يشغلنى معاه
واهو بعد ماجاب رجلى قال هيسيبنى ويجرى خد قلبى وهيسيبنى من غير قلب ياولداه
وانا كنت بقول ولا عمرى هدوب
دانا عمر الهوا ماخطر على بالى
ياناس دانا كنت بقول على الشوق ده كلام وبيطلع اوهام
وانا حد بجد ياناس من يومى مجدع وتقيل قوى من يومى
يجيى هو ويقلق نومى ده ليالى ومش عارف انام
حبيته حيرنى وارتاح وسهرنى اه يامين يصبرنى على لون عينيه الحلوين
ميل كدا عليا النار قادت فيا ولا كانش فى النيه ان ابقى من العاشقين
وانا كنت بقول ولا عمرى هدوب
دانا عمر الهوا ماخطر على بالى
ياناس دانا كنت بقول على الشوق ده كلام وبيطلع اوهام
وانا حد بجد ياناس من يومى مجدع وتقيل ملو هدومى
يجيى هو ويقلق نومى ده ليالى ومش عارف انام


دايما تنسانى


دايما تنسانى تسيبنى ليالى انا قلبى حزين وسينين بتفوت ولا تسالنى
ايه غير حالك مالك بالك ليه مشغول ماتقول عايز ايه منى
اعملك ايه علشان ترجع وتطمنى ياتاعب قلبى
دانا ياما سهرت زمان علشان ترجع لمكان مانت فايتنى
بسهر اناديلك ليلك اجيلك وانت مفيش وهعيش ازاى انا من بعدك
قرب وتعالى انا قلبى فى حاله تعبت معاك بهواك وهموت انا على قلبك
اعملك ايه علشان ترجع وتطمنى ياتاعب قلبى
دانا ياما سهرت زمان علشان ترجع لمكان مانت فايتنى


وفر كلامك


خليك فى نفسك ومتبقاش زى اللى بيته ميستحملش
ويرمى هوا بيوت الناس بكلام بيجرح وميتقالش
وفر كلامك ده لنفسك وبلاش تشوف قوى كدا نفسك
او عيش يومينك من نفسك على الله بس انت متتعبش
متعيدش وتزيد وتكتر وفكر انك مش ناقص
متقولش حواديت وتكبر وياريت كمان تسكت خالص
وفر كلامك ده لنفسك وبلاش تشوف قوى كدا نفسك
او عيش يومينك من نفسك على الله بس انت متتعبش







ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق